Wstępna diagnoza realizacji projektu

 

Wstępna diagnoza projektu

W ramach realizacji założeń projektu „Bostońskie czytanie i obcego słuchanie” została przeprowadzona wstępna diagnoza w postaci ankiet elektronicznych skierowanych do wychowawców klas i rodziców uczniów biorących udział w projekcie. Celem diagnozy było uzyskanie informacji na temat zainteresowań czytelniczych dzieci oraz umiejętności i kompetencji językowych uczniów. Wyniki ankiet dostępne są w poniższych linkach.

Ankieta dla rodziców

https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?id=iYcH-iFXi0ianD783BpnwG0U-pB_djpIgWQf0KY_rpVURFY3N0NMTE1XUjdZOVIxMFBaMkhTN0NFWS4u&AnalyzerToken=9EQ1mSOHMDcHKGmXj5KlJpDVb4bRwu20

Ankieta dla wychowawców

https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?id=iYcH-iFXi0ianD783BpnwG0U-pB_djpIgWQf0KY_rpVUQzY2NkIyUTBZR0FKMkFVVkwwWTVINDFaTC4u&AnalyzerToken=4MOxnAnce7hzpBmdrgWRLA8meZIz2R6I

Wnioski z ankiet:

W projekcie „Bostońskie czytanie i obcego słuchanie” bierze udział 12 klas 1-3 i jedna klasa 6. W sumie 291 uczniów. Ankietę dla wychowawców wypełniło 10 nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego. Wg wychowawców 36 % uczniów w klasie czyta teksty biegle bez przygotowania. Przygotowane teksty 49% uczniów czyta poprawnie z intonacją, 28 % dzieci nie zwraca uwagi na znaki przestankowe. 20% uczniów pomimo przygotowania tekstu popełnia pomyłki, przekręca wyrazy podczas czytania. 15% uczniów czyta wolno, wyrazami popełniając błędy. 3% uczniów nie potrafi czytać (dane klas 1-3 na dzień 30.01.2022r.). Rozumienie przeczytanego tekstu wykazuje 80% dzieci. 18% ma problemy z jego zrozumieniem, a 13% uczniów nie rozumie przeczytanego tekstu. 25% dzieci zdecydowanie wyróżnia się wysokimi kompetencjami językowymi (zasób słów, elokwencja, złożoność wypowiedzi, itp.). Z otrzymanych informacji wynika, że zdecydowana większość uczniów posiada umiejętność samodzielnego czytania i rozumienia przeczytanego tekstu. Jedna czwarta przejawia trudności w czytaniu i prawidłowym rozumieniu tekstów.

408 rodziców klas 1-3 otrzymało link do ankiety ewaluacyjnej wraz z informacją o projekcie. Ankietę wypełniło 36 rodziców tj. niespełna 9%. Wg rodziców samodzielnie książki czyta 89 % dzieci, a 58 % lubi czytać teksty zadane do domu. 75 % dzieci wypożycza książki w szkolnej bibliotece, a 50% korzysta również z bibliotek miejskich. 47 % rodziców deklaruje, że czyta dziecku systematycznie książki na dobranoc, a 42% robi to czasami. 100 % dzieci ma w domu własną biblioteczkę. Wg rodziców książka sprawiła by dziecku przyjemność jako forma prezentu. 53 % rodziców przekazało, że dziecko uczęszcza do szkoły językowej, a 67 % stwierdziło, że lubi uczyć się języka obcego. 100 % rodziców zadeklarowało, że w związku z przystąpieniem klasy do projektu będzie czytać dziecku przed snem przez ok. 15 min. Z ilości otrzymanych wypełnionych ankiet wynika, że rodzice nie wykazują zainteresowania podejmowanymi przez szkołę działaniami wzmocnienia kompetencji językowych u dzieci lub nie mają świadomości jak ważne są te kompetencje. Należy w przyszłości wzmocnić przekaz i informacje kierowane do rodziców. Z uzyskanych ankiet wynika, że rodzice angażują się w rozwijanie kompetencji językowych u dzieci i dbają o ich zainteresowania czytelnicze.