Wstępna diagnoza realizacji projektu
Wstępna
diagnoza projektu
W ramach realizacji założeń projektu „Bostońskie czytanie i obcego
słuchanie” została przeprowadzona wstępna diagnoza w postaci ankiet
elektronicznych skierowanych do wychowawców klas i rodziców uczniów biorących
udział w projekcie. Celem
diagnozy było uzyskanie informacji na temat zainteresowań czytelniczych dzieci
oraz umiejętności i kompetencji językowych uczniów. Wyniki
ankiet dostępne są w poniższych linkach.
Ankieta dla rodziców
Ankieta dla wychowawców
Wnioski z
ankiet:
W projekcie „Bostońskie czytanie i obcego słuchanie” bierze udział
12 klas 1-3 i jedna klasa 6. W sumie 291 uczniów. Ankietę dla wychowawców
wypełniło 10 nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego. Wg wychowawców 36 %
uczniów w klasie czyta teksty biegle bez przygotowania. Przygotowane teksty 49%
uczniów czyta poprawnie z intonacją, 28 % dzieci nie zwraca uwagi na znaki
przestankowe. 20% uczniów pomimo przygotowania tekstu popełnia pomyłki,
przekręca wyrazy podczas czytania. 15% uczniów czyta wolno, wyrazami popełniając
błędy. 3% uczniów nie potrafi czytać (dane klas 1-3 na dzień 30.01.2022r.).
Rozumienie przeczytanego tekstu wykazuje 80% dzieci. 18% ma problemy z jego
zrozumieniem, a 13% uczniów nie rozumie przeczytanego tekstu. 25% dzieci
zdecydowanie wyróżnia się wysokimi kompetencjami językowymi (zasób słów,
elokwencja, złożoność wypowiedzi, itp.). Z otrzymanych informacji wynika, że
zdecydowana większość uczniów posiada umiejętność samodzielnego czytania i
rozumienia przeczytanego tekstu. Jedna czwarta przejawia trudności w czytaniu i
prawidłowym rozumieniu tekstów.
408 rodziców klas 1-3 otrzymało link do ankiety ewaluacyjnej wraz
z informacją o projekcie. Ankietę wypełniło 36 rodziców tj. niespełna 9%. Wg
rodziców samodzielnie książki czyta 89 % dzieci, a 58 % lubi czytać teksty
zadane do domu. 75 % dzieci wypożycza książki w szkolnej bibliotece, a 50%
korzysta również z bibliotek miejskich. 47 % rodziców deklaruje, że czyta
dziecku systematycznie książki na dobranoc, a 42% robi to czasami. 100 % dzieci
ma w domu własną biblioteczkę. Wg rodziców książka sprawiła by dziecku
przyjemność jako forma prezentu. 53 % rodziców przekazało, że dziecko uczęszcza
do szkoły językowej, a 67 % stwierdziło, że lubi uczyć się języka obcego. 100 %
rodziców zadeklarowało, że w związku z przystąpieniem klasy do projektu będzie
czytać dziecku przed snem przez ok. 15 min. Z ilości otrzymanych wypełnionych
ankiet wynika, że rodzice nie wykazują zainteresowania podejmowanymi przez
szkołę działaniami wzmocnienia kompetencji językowych u dzieci lub nie mają
świadomości jak ważne są te kompetencje. Należy w przyszłości wzmocnić przekaz
i informacje kierowane do rodziców. Z uzyskanych ankiet wynika, że rodzice
angażują się w rozwijanie kompetencji językowych u dzieci i dbają o ich zainteresowania
czytelnicze.